Od jedzenia do społeczności: Projektowanie pozytywnych doświadczeń podczas lunchu

Od jedzenia do społeczności: Projektowanie pozytywnych doświadczeń podczas lunchu

Miejsce relaksu, ale także okazja do spotkań towarzyskich - szkolna stołówka to przestrzeń w szkole, w której spotykają się uczniowie i dorośli, ale gdzie wymagania dotyczące nauki nie są w centrum uwagi. W Dibber International School w Sollentunie chcieliśmy, wraz z nauczycielami, dyrektorem i Dibber Meal Concept, stworzyć optymalną przestrzeń dla zdrowia, dobrego samopoczucia i społeczności.
Jeremy Brooks jest dyrektorem w Dibber International School w Sollentuna i dla niego jednym z najważniejszych priorytetów było to, aby nowa stołówka szkolna stała się miejscem o spokojnej atmosferze, w którym zarówno dzieci, jak i dorośli mogliby zebrać nową energię i dobrze się rozwijać. I wierzy, że jest oczywiste, że dzieci naprawdę doceniają swoją nową stołówkę.
- Główną różnicą, jaką zaobserwowaliśmy w ciągu pierwszych kilku dni, było to, że dzieci były bardzo podekscytowane i szczęśliwe, ponieważ było to zupełnie nowe środowisko. Zauważyliśmy jednak, że nowa stołówka ma na nie uspokajający wpływ teraz, gdy już się do niej przyzwyczaiły”, mówi.
Andreas Broman jest nauczycielem wiedzy o społeczeństwie w szkole i zgadza się co do wpływu, jaki wywarła ona na dzieci. Uważa, że uczniowie mają teraz poczucie spokoju w klasie po jedzeniu i zauważalne jest, że są w stanie bardziej zrelaksować się podczas lunchu.

Zapewnienie pożywnego i smacznego jedzenia dzieciom w szkole ma ogromne znaczenie dla ich zdrowia i dobrego samopoczucia. Badania pokazują, że dobry i zbilansowany obiad szkolny może wpływać na koncentrację i zdolność uczenia się dzieci, a także na ich zachowanie. W szkole w Sollentuna, Dibber, poprzez swoją globalną koncepcję Dibber Meal Concept, ma na celu oferowanie uczniom pożywnych i smacznych posiłków, aby promować ich zdrowie i dobre samopoczucie. W połączeniu z nowo urządzoną stołówką, celem było pójście o krok dalej.
Rickard Lundberg, twórca posiłków w Dibber Sweden

- Codziennie jemy lunch, a otoczenie, w którym jemy, jest również ważną częścią samego posiłku. Przyjemne otoczenie sprzyja rozmowom. Komfort powinien być czymś, na co czekamy z niecierpliwością. Uważamy, że rozmowy nauczycieli z uczniami są bardzo ważne, począwszy od tego, jak minął im dzień, a skończywszy na tym, co dziś zjemy - mówi.
Jako nauczycielka wychowania fizycznego, Anja Knezevic spotyka się z uczniami o tej porze dnia, kiedy potrzebują energii do aktywności fizycznej i nie siedzą w szkolnych ławkach. Od razu zauważyła, że nowa stołówka i sposób spożywania obiadów pozytywnie wpłynęły na uczniów, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz stołówki.

- Uczniowie lubią naszą nową stołówkę. Kiedy jedzą, jest bardzo spokojnie i naprawdę podoba im się otoczenie. Jako nauczycielka widzę, że stołówka wpływa również na ich ogólne samopoczucie i wyniki w nauce - mówi.

Społeczność i zieleń

Nauczyciel wiedzy o społeczeństwie Andreas Broman sam codziennie jada lunch w stołówce i uważa, że dzieci są teraz bardziej zmotywowane do chodzenia do stołówki. Wcześniej stołówka była miejscem, w którym można było zjeść, a następnie wyjść, ale teraz widzi, że chętnie zostają dłużej i nawiązują kontakty towarzyskie.

Jego ulubionym aspektem nowej stołówki wydaje się być to, co niezmiennie jest ulubione zarówno przez dorosłych, jak i dzieci - możliwość siedzenia na różne sposoby. Wcześniej wyposażona w długie stoły, stołówka jest teraz wyposażona w stoły i krzesła o różnych wysokościach i przekrojach.

 

Kiedy uczniowie szóstej klasy w szkole Sollentuna zaczynają przychodzić do szkolnej stołówki, aby zjeść posiłek, szybko rozchodzą się po pomieszczeniu. Niektórzy od razu siadają przy wysokich stołach, podczas gdy inni siadają przy prostokątnych stołach z ławkami zamiast krzeseł.

Nellie i Signe są w tej samej klasie i obie zgadzają się, że ławki są ich ulubionym miejscem do siedzenia, ponieważ teraz nie muszą się przeciskać.

- Myślę, że nowe ławki są świetne, ponieważ możemy usiąść w cztery osoby po jednej stronie i trzy po drugiej. Nikt nie musi siedzieć na krawędzi stołu - mówi Nellie.
Fakt, że każda sekcja stołów jest również lekko osłonięta wysokimi skrzynkami na rośliny* jest czymś, co koledzy z klasy również doceniają. Skrzynki z roślinami wnoszą zieleń i kolor, ale służą również jako sposób na stworzenie poczucia mniejszych przestrzeni w pomieszczeniu podczas posiłków.

- Miło jest teraz móc usiąść trochę samemu z naszymi przyjaciółmi. Wcześniej wszyscy siedzieli razem, ale teraz możemy wybrać, czy chcemy siedzieć z wieloma, czy tylko z kilkoma osobami - wyjaśnia Azjargal.

Jak więc sprawiliśmy, że nowa szkolna stołówka odniosła sukces?

W AJ Produkty współpracujemy z klientami kontraktowymi w taki sposób, że tworzymy kompleksowy obraz ich potrzeb, dzięki czemu możemy być dla nich długoterminowym partnerem. To coś więcej niż bycie dostawcą, to bycie współpracownikiem, w którym możemy wykorzystać naszą wiedzę w zakresie projektowania wnętrz - pozwalając dyrektorom i nauczycielom skupić się na uczniach i ich działaniach.

Kluczowe jest dla nas, aby opracowywane przez nas rozwiązania wspierały kierunek edukacyjny szkoły. W Międzynarodowej Szkole Dibber w Sollentunie celem było wzmocnienie dobrego samopoczucia i stworzenie pozytywnego doświadczenia podczas lunchu dzięki koncepcji Dibber Meal.

Anna Eneroth jest kierownikiem kontraktu dla niezależnych szkół w AJ Produkty i uważa, że jedną z naszych największych zalet jest to, że możemy współpracować z klientem od wizji do instalacji.

- Angażujemy się na wczesnym etapie planowania, często opracowując całe koncepcje mebli z klientem, aby upewnić się, że są one zgodne z jego profilem i marką - mówi Anna.
Dla dyrektora Jeremy'ego Brooksa kluczowe było uzyskanie pomocy przy projektowaniu nowej stołówki od początku do końca.

- Powodem, dla którego wybraliśmy AJ Produkty jest to, że od samego początku mogliśmy usiąść z nimi i wyjaśnić nasze potrzeby. Krok po kroku, byli z nami na każdym etapie, aż do miejsca, w którym jesteśmy dzisiaj. Znam się na edukacji, a nie na meblach czy stołówkach. Ale ich doświadczenie oznacza, że razem byliśmy w stanie stworzyć odrobinę magii w naszej nowej stołówce.

Posiłki pedagogiczne - z koncepcją Dibber Meal Concept

Koncepcja posiłków Dibber to wspólna koncepcja dla wszystkich szkół i przedszkoli Dibber w Szwecji i poza nią. Koncepcja ta została opracowana przez firmę Dibber we współpracy ze szkolnymi szefami kuchni i nauczycielami, aby tworzyć posiłki, które są czymś więcej niż tylko jedzeniem na talerzu. Cała żywność jest przygotowywana centralnie we wspólnej kuchni, a następnie gotowana lokalnie w każdej szkole i przedszkolu. W ten sposób zapewnia się, że żywność zachowuje tę samą wysoką jakość i wartość odżywczą niezależnie od tego, do której szkoły uczęszczają dzieci. Koncepcja opiera się na czterech filarach: dobrych składnikach, dobrej wiedzy, świadomości ekologicznej i dobrym doświadczeniu związanym z jedzeniem. Czas spędzony przez uczniów i nauczycieli na jedzeniu powinien być również spokojnym i przyjemnym momentem, w którym jest okazja do rozmowy między uczniami oraz między uczniami i nauczycielami.

Nasza propozycja projektu wnętrza w skrócie:

Dzięki połączeniu różnych wysokości siedzeń, sekcji i spokojnej kolorystyki stworzyliśmy przyjemną i zachęcającą stołówkę, w której zarówno dorośli, jak i dzieci mogą się rozwijać przez wiele lat.

Pomożemy urządzić Twoją stołówkę! 

Potrzebujesz inspiracji lub pomocy przy projekcie mającym na celu poprawę środowiska gastronomicznego w Twojej szkole? W AJ Produkty mamy dedykowany zespół ekspertów w dziedzinie projektowania wnętrz dla szkół i przestrzeni publicznych - i chętnie Ci pomożemy.

Wyślij e-mail lub zadzwoń do nas pod numer 22 862 38 76.
Napisz do nas

 Zobacz naszą pełną ofertę produktów szkolnych