Aktywne meble do szkół na piątkę z plusem
Co myślą o aktywnych meblach do szkół?
Uczniowie Haylie Ygreus i Viggo Klasson ze szkoły Vesterhavsskolan w Falkenberg testowali nasze meble przez prawie miesiąc. Celem było sprawdzenie, czy dzięki biurkom z regulacją wysokości, stołkom balansującym, przyrządom do ćwiczeń i aktywnym krzesłom wzrośnie poziom koncentracji. Wszystkie testy przeprowadzono na lekcjach fizyki i matematyki u Andreasa Stenslunda. Zależalo nam również na perspektywie nauczyciela.
Haylie: Myślę, że dają zupełnie inny poziom skupienia. Na zwykłym krześle często siedzi się niewygodnie i to niestety rozprasza. Na nowym krześle było wygodnie i cała uwaga przeszła na lekcję.
Viggo: Wspaniale jest móc w każdej chwili zmienić pozycję przy biurku.
Jaka jest największa różnica między “przed” i “po”?
H: Na starych krzesłach siedzieliśmy jak w letargu. Na nowych nie ma tego problemu. Można łatwo zmieniać pozycję i łatwiej się skoncentrować.
V: Czuję większe skupienie i mniej się rozpraszam.
Co jest najlepsze w nowych meblach?
H: Możliwość zmiany pozycji w dowolnym momencie.
V: To, że można czasem wstać. Wcześniej trzeba było cały czas siedzieć, co nie było zbyt wygodne.
Czy chcielibyście aktywnych mebli na wszystkich lekcjach?
H: No pewnie! Uspokoiłoby to całą klasę. Myślę, że wszyscy bylibyśmy lepiej skoncentrowani.
Stoły z regulacją wysokości
Andreas Stenslund, nauczyciel:
Jak oceniłbyś poziom skupienia uczniów w normalnych warunkach?
To zależy. Niektórzy są skupieni przez cały czas, a inni przez maksymalnie 10-15 minut. Oczywiście, z każdą godziną w ciągu dnia coraz trudniej o koncentrację.
Czy aktywne meble coś zmieniły?
Tak mi się wydaje. Przez ten krótki czas, kiedy je testowaliśmy, zauważyłem, że uczniowie często korzystają z możliwości zmiany pozycji. To doskonałe rozwiązanie szczególnie dla tych, którym trudniej się skupić. Każdy może na chwilę wstać i wie, że to jest w porządku. To według mnie bardzo ważne.
Czy wszyscy uczniowie powinni dostać taką szansę?
Tak! Zdecydowanie. Podczas pracy samodzielnej i w parach – na przykład na matematyce – uczniowie zwykle siedzą w miejscu. Byłoby świetnie, gdyby mogli wstać albo usiąść w dowolnym miejscu i dogodnej pozycji.
Czy aktywne meble się sprawdziły?
Według Haylie i Viggo, zdecydowanie tak. Przydały się na przykład podczas testów z matematyki, bo zapewniły możliwość zmiany pozycji, gdy liczyło się pełne skupienie. Reszta klasy była trochę zazdrosna i teraz wszyscy chcą spróbować, więc szkoła myślimy o wyposażeniu w takie meble wszystkich sal.