Cztery korzyści z efektywnego przepływu w magazynie
Mądre podejście do czasu
Oszczędność czasu jest niemożliwa bez bardziej efektywnego wykorzystania magazynu. Można na przykład uprościć czasochłonne procesy, takie jak nadmiernie długi transport, uciążliwe procedury kompletacji czy kolejki przy stołach do pakowania. Dlatego potrzebne jest dokładne przemyślenie, gdzie w magazynie ustawić bardziej i mniej uczęszczane elementy wyposażenia oraz jak zapewnić personelowi narzędzia potrzebne do bardziej efektywnej pracy.
Gdy to zrobisz, wyniki magazynu się poprawią, z czego klienci, kierownictwo i pracownicy będą zadowoleni.
Zdrowa załoga
Zdrowi i zmotywowani pracownicy to podstawa wydajnego magazynu. Dlatego ważne jest inwestowanie w ciągłe doskonalenie i to już od samego początku. Mniej optymalne przepływy magazynowe często skutkują brakiem czasu i większym stresem dla personelu. To z kolei może prowadzić do błędów w obsłudze, co ma wpływ na klientów. Często doprowadza do zwolnień lekarskich i rezygnacji z pracy, trzeba znaleźć i wyszkolić nowych pracowników – co jest czasochłonne i kosztowne.
Rozwiązaniem jest inwestycja w środowisko pracy, w którym dobre samopoczucie oraz ergonomia, bezpieczeństwo i inteligentne procedury to priorytety. Pozytywne konsekwencje pojawią się natychmiast.
Niskie koszty lokalu
Optymalizacja magazynu to sprytny sposób na zwiększenie jego pojemności. Dostosowując regały półkowe i paletowe do charakteru towaru i gabarytów lokalu, można uniknąć konieczności rozbudowy lub ewentualnej relokacji – z powiązanymi z tym kosztami. Jaką więc pojemność musi mieć magazyn? Nie kieruj się sezonowymi wzrostami w czasie Black Week i w okresie przedświątecznym, kiedy ryzyko nadmiaru mocy produkcyjnych przez resztę roku jest wysokie. W idealnym przypadku magazyn powinien być zwymiarowany pod kątem normalnego przepływu i móc korzystać z dodatkowego magazynu w szczycie sezonu zakupowego dla danej branży.
Istnieje jednak granica, po której przekroczeniu korzystanie z pomocy zewnętrznej kosztuje więcej, niż jest warte, a argument za rozbudową własnego lokalu zaczyna nabierać sensu. Wszystko zależy od tego, co będzie najlepsze na dłuższą metę.
Zadowoleni klienci
Po co zwiększać przepływ? Ponieważ wydajność magazynu ma duży wpływ na wrażenia klientów. Magazyn jest ważną częścią łańcucha, na który składa się również asortyment, zaopatrzenie w towary, marketing i sprzedaż. Kiedy wszystkie części bezproblemowo współdziałają, kryteria dobrej i trwałej relacji z klientem są spełnione.
W magazynie z przemyślanym rozkładem pomieszczeń, dobrze zbilansowaną pojemnością i odpowiednim rodzajem wyposażenia, łatwo jest wykonywać dobrą pracę. Towary są dostępne na miejscu i można je natychmiast odebrać, zapakować i wysłać - co oznacza, że klienci są zadowoleni i chętnie składają kolejne zamówienia.