Meble a produktywnosc
Środowisko biurowe ma wpływ na to, jak pracują i zachowują się pracownicy. W procesie wybierania mebli do zakładów pracy, kierownicy firm powinni mieć na uwadze następujące czynniki: zdrowie i wygodę pracowników oraz funkcjonalność i estetykę produktów.
Otoczenie znacząco wpływa na sposób zachowania przebywających w nim osób. Zwracanie uwagi na wystrój pomieszczeń może pomóc uzyskać określone nastawienie pracowników. Na przykład, kolory ścian wpływają na poziom energii i sposób zachowania osób, które przebywają w danych pomieszczeniach. Autor publikacji ‘A Popular Color Psychology Textbook’, Angela Wright, twierdzi, iż mimo że indywidualne cechy decydują o tym, jak ludzie postrzegają i interpretują kolory, kolorystyka jako taka jest odczuwana podobnie przez ogromną większość jednostek (Arthur Piccio, DOES OFFICE FURNITURE AFFECT PRODUCTIVITY, 2015). Meble używane w miejscu pracy także wpływają na produktywność. Niewygodne sprzęty potrafią wywołać dodatkowy stres i choroby, co obniża efektywność pracy. To właśnie dlatego firmy powinny przywiązywać szczególną uwagę do wyglądu środowiska biurowego. Poniżej przedstawiono informacje pomocne w aranżacji służbowych pomieszczeń służbowych w sposób sprzyjający produktywności.
Nawet podczas wyboru tak podstawowych elementów wyposażenia jak np. szafy biurowe, firmy powinny wziąć pod uwagę takie czynniki jak ergonomia i komfort, a także funkcjonalność i estetyka wykonania.
Ergonomia i komfort
Pracownikom należy zapewnić odpowiedni poziom komfortu w pracy. Jeśli uważają oni czas spędzony na stanowisku pracy za przyjemny, nie będą szukali wymówek, aby je opuścić. Niewygodne biurka i krzesła bez prawidłowego podparcia mogą stanowić przyczynę chorób układu szkieletowego i mięśniowego, które są jednym z wiodących powodów absencji w pracy (HR Magazine, THE TOP 10 CAUSES OF ABSENTEEISM AND WHAT YOU CAN DO ABOUT IT, 2001). Pracodawcy mogą zmniejszyć poziom absencji i wzmóc produktywność poprzez inwestycję w wyposażenie, które jest wygodne i korzystne dla zdrowia użytkowników. Ergonomiczne biurka z regulacją wysokości zyskały ostatnio ogromną popularność. Badania wykazały, że praca w pozycji stojącej przez część czasu przynosi duże korzyści zdrowotne. Wysokość takich biurek można regulować w zakresie pozwalającym wygodnie siedzieć, jak również stać.
Funkcjonalność
Oprócz komfortu, pracodawcy powinni spojrzeć też na funkcjonalność mebli, które zamierzają nabyć. Na przykład, zamykane szafy metalowe zakupione zamiast tradycyjnych, drewnianych zapewniają bezpieczne przechowywanie. Ścienne popielnice w strefach dla palaczy ułatwiają pozbycie się niedopałków i pomagają zadbać o porządek. Meble składane to kolejna praktyczna opcja, godna uwagi. Takie modele łatwo przechować, gdy nie są używane oraz łatwo przenieść i rozstawić w miejscu, gdzie ma się odbyć improwizowane spotkanie lub firmowy event. Lista zastosowań i dodatkowych funkcjonalności sprzętów to rzecz, którą należy zawsze brać pod uwagę przy okazji zakupów.
Estetyka
Jedną z najważniejszych składowych dobrego designu jest estetyka wykonania produktu. Kolor, tekstura, wykończenie itp. będą miały duży wpływ na to, jak przestrzeń będzie wyglądać i jakie uczucia wzbudzać. Przedsiębiorcy nie powinni zapominać o estetyce, kiedy staja w obliczu decyzji o zakupie nowego wyposażenia. Kiedy trzeba dokupić jedynie część mebli, ważne jest, żeby dopasować do tych już posiadanych oraz do stylu całego pomieszczenia. Estetyka jest szczególnie istotna, gdy zjawiają się goście i klienci. Przykładanie niewielkiej wagi do wystroju często kończy się wywarciem negatywnego wrażenia na odwiedzających.
Na rynku działa wiele firm produkujących estetyczne i funkcjonalne wyposażenie do biur. Liderem rynku jest AJ Produkty. Można tu zakupić szafy kartotekowe, krzesła ergonomiczne, stoły konferencyjne i inne elementy, niezbędne do firmowych pomieszczeń.