Konstruktywna krytyka: sztuka dawania i przyjmowania
Czym jest krytyka?
Krytyka to trudne słowo, które dla większości ludzi nie brzmi zbyt przyjemnie. Kto lubi być krytykowany? Chyba nikt. Według słownika krytyka oznacza atakowanie kogoś poprzez wytykanie mu błędów i nieścisłości. Druga interpretacja mówi: oceniający przegląd zalet i niedociągnięć. Oznacza to, że krytyka może być również doceniająca. Krótko mówiąc, krytyka to ocena pracy, twórczości lub wyników innych osób dokonana przez jedną lub kilka osób. Krytyka może być zarówno pozytywna, jak i negatywna. Często zamiast tego używa się określenia informacja zwrotna, ponieważ większość ludzi postrzega je jako bardziej przyjazne.
Dlaczego powinniśmy komunikować krytykę?
Kiedy krytyka jest przekazywana w konstruktywny sposób, mamy szansę na rozwój i doskonalenie naszej pracy. Zbyt często robimy to, co zawsze. Dlatego cenne jest otrzymywanie informacji zwrotnej od współpracownika lub przełożonego. Mogą zobaczyć rzeczy, które my sami przegapiliśmy, gdy jesteśmy w środku codziennej pracy.
To samo obowiązuje w odwrotnej sytuacji. Kiedy dajesz koledze konstruktywną krytykę, może to doprowadzić później do płynniejszej współpracy. Prosta regulacja usprawnia przepływ pracy, z korzyścią dla wszystkich. Nie bój się mówić o rzeczach, które Twoim zdaniem można poprawić, ale rób to obiektywnie i z szacunkiem dla uczuć współpracownika.
Jak komunikować krytykę?
Zastanów się dobrze, co chcesz przekazać współpracownikowi. Czy to naprawdę istotna krytyka, czy to Ty jesteś niezadowolony ze swojej sytuacji w pracy i szukasz wad? Co możesz zrobić, aby wszystko działało lepiej?
Celem konstruktywnej krytyki jest pomoc w rozwoju odbiorcy. Ważne jest, aby przywoływać rzeczy, które działają dobrze. Zbyt często zapominamy chwalić, gdy wszystko idzie gładko, a praca jest wykonana prawidłowo i na czas. Kiedy wskazujesz rzeczy, które można zrobić lepiej, powinieneś również wyjaśnić, dlaczego i być przygotowanym do dyskusji, w jaki sposób pracownik powinien postępować. Mogą być potrzebne zmiany, na które konkretny pracownik nie ma wpływu. Dla bezpiecznego i kreatywnego środowiska pracy ważne jest, aby słuchać siebie nawzajem i próbować zrozumieć punkt widzenia drugiej osoby.
O czym pamiętać komunikując krytykę:
- Pochwał można udzielać przy innych, ale negatywną krytykę należy zawsze wyrażać prywatnie
- Skoncentruj się na pozytywach podczas udzielania konstruktywnej krytyki
- Nie wykonuj osobistych ataków, zawsze bądź obiektywny
- Pamiętaj, że celem jest pomoc współpracownikowi w lepszym wykonywaniu zadań.
- Zawsze kończ czymś pozytywnym!
Jak przyjmować krytykę?
Jak reagujesz na krytykę? Czy złościsz się i smucisz, czy też potrafisz słuchać, co się właściwie mówi? Staraj się nie brać niczego do siebie i zamiast tego słuchaj faktów. Zadawaj pytania, jeśli uważasz, że krytyka jest niejasna. Kiedy już wiesz, czego dotyczy, pora ją przeanalizować. Zawsze możesz poprosić o trochę czasu, jeśli uważasz, że musisz przemyśleć to, co zostało powiedziane. Może to być dobra strategia, jeśli wymiana zdań była gorąca. Czy krytyka jest uzasadniona, czy niesprawiedliwa? Bądź szczery, ale pamiętaj, że osobiste ataki są nieakceptowalne!
Przekaż krytykę osobie, której dotyczy
Nie komentuj za plecami osoby, która Twoim zdaniem powinna poprawić wydajność pracy. Nie prowadzi to do żadnych zmian, a jedynie generuje negatywne emocje. Wiele osób czuje się nieswojo krytykując kogoś innego, ale jednocześnie odczuwa potrzebę wyrażenia swojego niezadowolenia. Zamiast tego zwróć się do zainteresowanej osoby i wyjaśnij, jaki to ma wpływ na twoją pracę. Pozwól drugiej osobie przedstawić swoją wersję wydarzeń i wspólnie spróbujcie znaleźć rozwiązanie. Jeśli czujesz, że nie trafiłeś do adresata ze swoimi opiniami, poproś przełożonego, aby pomógł ci wyjaśnić sytuację.
Niech krytyka stanie się nawykiem
Odczaruj krytykę, czyniąc z przekazywania informacji zwrotnych nawyk. Chwalcie się nawzajem, gdy zrobicie coś dobrze i od razu w przyjazny sposób zwracajcie uwagę, jeśli coś poszło nie tak. Zawsze pytaj, co dana osoba myśli lub dlaczego zadanie zostało opóźnione. Często są okoliczności, których nie jesteś świadomy. Kiedy komunikujemy się ze sobą otwarcie i bezpośrednio, unikamy wielu nieporozumień. Przeznacz czas na rozmowę o tym, jak chcesz, żeby wszystko działało.
Przed przekazaniem informacji zwrotnej dobrze jest zastanowić się, czy najlepiej jest porozmawiać o tym prywatnie podczas zaplanowanego spotkania, czy też można o tym pomówić w bardziej swobodny sposób. Zawsze okazuj szacunek i pamiętaj, że nawet jeśli nie obrażasz się za krytykę, Twój współpracownik może być bardziej wrażliwy. Okazywanie empatii przyczynia się do tworzenia pozytywnej atmosfery.
Tutaj możesz przeczytać więcej o przywództwie
Porady! Metoda kanapki
Na pewno słyszałeś o metodzie kanapki. Jest to bardzo proste do zapamiętania i wprowadzenia w życie. Zacznij od zajęcia się pozytywnymi rzeczami. Następnie przekaż swoją krytykę w możliwie konstruktywny sposób i zakończ czymś pozytywnym. To działa!
Co w przypadku ciężkich uchybień?
Jeśli krytyka dotyczy czegoś poważnego, takiego jak nękanie lub nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa, jako pracownik powinieneś poinformować o tym swojego przełożonego. Jeśli jesteś menedżerem, powinieneś z kolei zaangażować dział HR lub radcę prawnego, jeśli istnieje podejrzenie, że stało się coś złego/nielegalnego. Pomoże to w postępowaniu z ewentualnym raportem policyjnym.
Podsumowanie
Krytyka może być zarówno pozytywna, jak i negatywna. Spraw, aby opinie były naturalną częścią tygodnia pracy, aby nie były niepożądane i obciążające. Zapewniaj konstruktywną i przemyślaną krytykę. Zawsze zastanów się, czy jest konieczna jeszcze przed jej udzieleniem. Zawsze dawaj więcej pozytywnej niż negatywnej krytyki. Otrzymując krytykę, staraj się nie brać jej do siebie. Zastanów się, czy krytyka jest uzasadniona i co możesz zrobić, aby poprawić swoje metody pracy.