Czym jest przywództwo? Menedżer i lider to nie zawsze to samo
Jako firma rodzinna działająca na 21 rynkach nieustannie pracujemy nad rozwojem własnego przywództwa. Ale od 45 lat współpracujemy również z przedsiębiorcami i liderami biznesu. Pozwól, że urządzimy Twoje miejsce pracy i przyczynimy się do poszerzenia wiedzy na temat przywództwa.
Co oznacza przywództwo?
Przywództwo oznacza współpracę z innymi ludźmi na rzecz wspólnego celu. Jasna informacja o wizji i celach jest niezbędna, aby cały zespół lub dział dążył w tym samym kierunku. Jasny przekaz zmniejsza ryzyko nieporozumień. Komunikacja jest niezbędna dla skutecznego przywództwa, niezależnie od zastosowanego modelu.
Nie chodzi tylko o to, co trzeba zrobić, ale także o to, jak to zrobić. Aby osiągnąć wyznaczone cele, muszą być dostępne niezbędne zasoby. Jeśli brakuje materiałów, wiedzy specjalistycznej, narzędzi lub rozwiązań IT, firma nie działa prawidłowo i nawet najbardziej zmotywowanemu zespołowi trudno będzie wykonać pracę zgodnie z oczekiwaniami.
Wspólne przywództwo
Wierzysz, że ostateczne przywództwo składa się z jednej wyznaczonej osoby? W takim razie powinieneś pomyśleć jeszcze raz. Wspólne przywództwo jest alternatywą z kilkoma zaletami. Gdy dwie lub więcej osób dzieli przywództwo, obciążenie pracą, które może być zbyt duże dla jednej osoby, jest rozdzielone. Możliwość wspólnego omawiania i rozwiązywania trudnych zadań może być satysfakcjonująca, ponieważ podczas wymiany myśli łatwiej powstają nowe pomysły.
Aby wspólne przywództwo funkcjonowało, wymaga między innymi dobrej współpracy poszczególnych osób. Brak walki o prestiż i istnienie wspólnych wartości stanowią solidny fundament efektywnej współpracy. Dla wielu może być pocieszające, że nie ponoszą całej odpowiedzialności w pojedynkę. Należy jednak pamiętać, że podwójni liderzy nie generują dwukrotnie wyższych wyników.
Wyzwania pracy hybrydowej
Po restrykcjach związanych z pandemią i towarzyszącym jej doświadczeniu pracy z domu praca hybrydowa rozgościła się na dobre. Ta zmiana metod pracy wpływa również na działania lidera. Kiedy nie wszyscy pracownicy zbierają się codziennie w biurze, zmniejsza się interakcja społeczna, a cenne rozmowy podczas przerw na kawę nie mają miejsca. Ważne informacje przekazywane podczas takich nieformalnych spotkań mogą nie dotrzeć do osób pracujących zdalnie.
Tutaj możesz przeczytać więcej o specyfice pracy hybrydowej.
Jak zwykle w przypadku zmian, sukces zależy od tego, jak dobrze organizacja dostosuje się do nowych warunków. Być może nadszedł czas na przegląd mebli biurowych i sal konferencyjnych. Tworząc strategię cyfrowej komunikacji i współpracy, przywództwo hybrydowe może działać nawet lepiej niż tradycyjne podejście, gdzie wszyscy są obecni w biurze każdego dnia.
Powiązany artykuł: Jak stworzyć kreatywną stołówkę?
Aktywnie i pasywnie destrukcyjne przywództwo
Destrukcyjny styl przywództwa może być katastrofalny dla pracowników. Negatywne i demoralizujące środowisko pracy może mieć wpływ zarówno na samopoczucie pracowników, jak i na ich wyniki w pracy. Aktywnie destrukcyjne przywództwo wiąże się ze zbyt wysokimi wymaganiami i groźbami, czasem nawet różnego rodzaju karami. Pasywne przywództwo destrukcyjne oznacza, że lider jest niedostępny, a zadania i obszary odpowiedzialności są niejasne. Powoduje to niepewność wśród pracowników.
Liderzy formalni i nieformalni
Przykładami stanowisk z formalnym przywództwem są kierownicy, kierownicy projektów i dyrektorzy. Każdy wyznaczony przez organizację na lidera ma za zadanie popychać pracę do przodu poprzez angażowanie i motywowanie pracowników.
Liderzy nieformalni nie pełnią funkcji lidera, ale nadal mają znaczący wpływ na miejsce pracy. Wpływając na opinie i zachowania kolegów, mogą osiągnąć pewną ukrytą pozycję władzy. W najgorszym przypadku może to prowadzić do zastraszania i negatywnych intryg. Aby nieformalne przywództwo się nie pojawiło, wymagane jest jasne i dobrze funkcjonujące formalne przywództwo.
Jakie są cechy dobrego lidera?
Udowodniono, że niektóre zachowania przywódcze skutecznie wpływają na to, że pracownicy czują się dobrze i osiągają dobre wyniki w pracy. Te cztery wskazówki mogą pomóc ci rozwinąć i udoskonalić przywództwo:
- Zawsze bądź pozytywny, gdy mówisz o celach i wizjach. Entuzjazm jest zaraźliwy
- Dawaj przykład w miejscu pracy i bądź liderem, za którym chciałbyś podążać
- Pokaż, że troszczysz się o swoich pracowników i doceniasz ich wysiłki
- Zachęcaj do innowacyjnego myślenia
Kierownictwo musi zapewnić odpowiednie warunki
Menedżer, któremu nie zapewniono odpowiednich warunków do wykonywania pracy, nie może być dobrym liderem, bez względu na to, jak dobrze nadaje się do tej roli. Projekt Chefios był wynikiem współpracy między Uniwersytetem w Göteborgu i kilkoma gminami w zachodniej Szwecji. Współpraca dotyczyła głównie pracy zarządczej w administracji miejskiej. Wyniki pokazały między innymi, że istnieją specyficzne struktury organizacyjne, które wpływają na sytuacje w pracy menedżerów.
- Jasna i zdefiniowana rola kierownicza
- Liczba podwładnych przypadających na kierownika
- Dostęp do zasobów wsparcia administracyjnego
- Dialog na temat budżetu, operacji i kwestii personalnych
Jaka jest różnica między menedżerem i liderem?
Pojęcia menedżer i lider nie są ze sobą tożsame, chociaż menedżer może być również liderem. Na czym polega różnica? Poniżej przedstawiono kilka ogólnych różnic. Dokładnie to, jakie obowiązki wchodzą w zakres roli kierownika, może się różnić w zależności od miejsca pracy i organizacji, a także od aktualnego stanowiska kierowniczego.
Rola lidera:
- Stawia na rozwój własny i pracowników
- Motywuje swój zespół
- Prowadzi i posuwa pracę do przodu
- Inspiruje do samodzielnej pracy
- Działa długoterminowo
Rola menedżera:
- Zajmuje oficjalne stanowisko
- Ma specjalne uprawnienia w organizacji
- Odpowiedzialność za personel
- Odpowiedzialność za budżet
- Podejmuje kluczowe decyzje
Różne style przywództwa
Oto przykłady siedmiu popularnych stylów przywództwa. Znajomość różnych metod jest korzystna, ponieważ nie wszystkie organizacje są takie same. To, co działa w przypadku jednej firmy, może być całkowicie nieskuteczne w przypadku innej.
- Agile leadership – zwinne. Zwinny lider daje swoim pracownikom swobodę i wspiera ich w podejmowaniu inicjatywy i własnych decyzji. Zwinne przywództwo koncentruje się na dostosowywaniu się do szybkich zmian. Tworzy to środowisko sprzyjające kreatywności i innowacyjności.
- Przywództwo coachingowe – mentorskie. Lider coachingowy pomaga pracownikom rozwijać ich umiejętności i poprawiać wyniki, udzielając informacji zwrotnych, zadając pytania i oferując wskazówki. Lider zachęca pracowników do wzięcia odpowiedzialności za własny rozwój.
- Przywództwo sytuacyjne – oparte na potrzebach. Lider dostosowuje swoje zachowanie do konkretnych okoliczności występujących w danej sytuacji. Przywództwo sytuacyjne może być równowagą między byciem autorytatywnym a delegowaniem, w zależności od potrzeb danej sytuacji.
- Przywództwo transformacyjne – zmiana. Ten styl przywództwa polega na kwestionowaniu i zmienianiu obecnego stanu organizacji lub firmy. Lider transformacyjny może, mając jasną wizję, zachęcić organizację do przyjęcia bardziej innowacyjnego i progresywnego podejścia do swoich działań.
- Przywództwo edukacyjne – nauczyciel. Przywódca edukacyjny działa jako nauczyciel, pomagając swoim pracownikom w rozwijaniu nowych umiejętności i wiedzy. Przywództwo edukacyjne polega na wyjaśnianiu pracownikom, czego się od nich wymaga i w jaki sposób powinni osiągnąć cele.
- Przywództwo oparte na zaufaniu – bezpieczeństwo. Zaufanie, odpowiedzialność i wolność to kluczowe słowa w tym stylu przywództwa. Tutaj lider tworzy środowisko, w którym pracownicy czują się bezpiecznie oraz ufają decyzjom i wskazówkom lidera. Pracownicy otrzymują dużą odpowiedzialność i swobodę, a lider okazuje im szczere zainteresowanie i troskę.
- Przywództwo charyzmatyczne – wizjoner. Charyzmatyczni liderzy wzbudzają entuzjazm wśród swoich pracowników, angażując ich do podążania za wizją i celami oraz pomagając im w dążeniu do nich. Przywództwo charyzmatyczne opiera się na osobowości i charyzmie lidera, który inspiruje i motywuje pracowników.