Aktywna Klasa pomaga w nauce
Trening pulsacyjny to lepsze wyniki w nauce
Projekt Pulse został zainicjowany przez czterech nauczycieli z Vammarskolan, którzy chcieli ułatwić uczniom przyswajanie wiedzy w oparciu o odkrycia dotyczące wpływu aktywności fizycznej na mózg. Badanie prowadzono przez trzy lata szkolne, a wyniki pokazały, że była tylko jedna klasa, w której wszyscy uczniowie zdali ze wszystkich przedmiotów: losowo wybrana klasa, która miała dodatkowy trening pulsacyjny trzy dni w tygodniu (poza dniami, kiedy w planie był WF). Wynik mówi sam za siebie, więc szkoła wprowadziła trening pulsacyjny w całej szkole.
Jak uzyskać jeszcze więcej korzyści?
Kiedy trening pulsacyjny stał się normą, nauczyciele zadali sobie pytanie: "Jak możemy przenieść doświadczenie dalej, aby jeszcze poprawić wyniki uczniów?" Od samego początku było jasne, że odpowiedzią jest nauka w ruchu.
"Uczymy się od stóp do głów", mówi Mats Nahlbom, jeden z twórców projektu. Ruch i uczenie się są nierozłącznie i stanowią filar Aktywnej Klasy.
Kiedy szkoła wdrożyła nową koncepcję, poprosiła AJ Produkty o dostarczenie odpowiednich mebli. Powiedzieliśmy TAK i opracowaliśmy propozycje, które odpowiadają na potrzeby tej innowacyjnej metody nauczania.
Meble dopasowane do metod
Uczniowie pracują w parach lub małych grupach i uczą się, kwestionując nawzajem swoją wiedzę oraz dzieląc się nią. Aktywna Klasa jest wyposażona w dźwiękochłonne trójkątne ławki szkolne, które są idealne do łączenia w aranżacje potrzebne do nauki w ruchu, ale także łatwe do rozstawienia na czas tradycyjnych sprawdzianów.
Pozycja stojąca aktywizuje ciało i ułatwia naukę, dlatego szklane tablice do pisania wzdłuż ścian odgrywają ważną rolę podczas lekcji. Ten sposób pracy daje również nauczycielowi lepszą kontrolę sytuacji i dostęp do każdego ucznia.
Możliwość zmiany postawy ułatwia uczniom lepsze skupienie się. Dlatego krzesła szkolne mają ergonomiczne siedziska, które pozwalają siedzieć wygodnie w każdej pozycji. Ponadto w sali znajduje się kilka niewielkich biurek typu sit-stand z mobilnymi stołkami, a także rozkładana sofa.
Ogólnie rzecz biorąc, funkcjonalne meble szkolne ułatwiają uczniom zmianę postawy, co pomaga im się skoncentrować. Ułatwia to również zmianę aranżacji i dostosowania jej do różnych zajęć edukacyjnych.
Aktywna Klasa: cztery kluczowe punkty
- Wspólne uczenie się oznacza, że uczniowie inspirują się nawzajem oraz pomagają kolegom w trudnościach
- Ponieważ ruch wpływa na zdolność uczenia się, wiele zadań jest wykonywanych w pozycji stojącej i/lub metodą walk-and-talk
- Możliwość zmiany pozycji roboczej i poruszania się ułatwia uczniom skupienie się na zadaniu. Jest to realizowane z "przerwami dla umysłu”, krótkimi przerwami, które dotleniają mózg i zwiększają poziom energii
- Kiedy uczniowie używają tablic do pisania, nauczycielowi łatwiej jest zobaczyć, kto potrzebuje pomocy
Ciąg dalszy nastąpi
Po kilku latach możemy stwierdzić, że Aktywna Klasa jest bardzo popularna. Uczniowie lubią swobodę poruszania się i możliwość zmiany pozycji przy pracy. Nauczyciele doceniają dostęp do uczniów oraz korzyści płynące z możliwości pomocy kilku osobom w tym samym czasie, ponieważ zwykle pracują w grupach, a nie indywidualnie.
"Dorośli mają meble biurowe z regulacją wysokości, aby móc działać bardziej skutecznie. Dzięki Aktywnej Klasie chcemy dać uczniom takie same możliwości", mówi Daniel Hermansson.
Aktywna Klasa nie jest przypisana do konkretnego przedmiotu i do tej pory była wykorzystywana do nauczania języków i matematyki. Wkrótce będzie bardziej dostępna - ponieważ celem jest przygotowanie kolejnej Aktywnej Klasy do jesieni 2022 roku.
Projekt Pulse – jak to działa
Wszyscy uczniowie w szkole mają trening pulsacyjny trzy dni w tygodniu (oprócz normalnych lekcji WF). Aby uzyskać optymalny efekt, uczniom zaleca się ruch na 70% maksymalnego tętna przez co najmniej 20 minut. Trening odbywa się na różne sposoby: poprzez sporty zespołowe lub indywidualnie za pomocą wioślarza, rowerów treningowych, bieżni itp.
Projekt został zainicjowany przez Matsa Nahlboma, Daniela Hermanssona, Daniela Kristofferssona i Mike'a Anderssona po tym, jak usłyszeli neurologa mówiącego o uczeniu się i związku między zwiększoną aktywnością fizyczną i wynikami w nauce. Grupa inspirowała się książką profesora Harvardu Johna Ratey'ego "S.P.A.R.K." oraz praktycznymi przykładami z Naperville Central High w Chicago.