Oto, na co zwraca uwagę 8 na 10 osób poszukujących nowej pracy
Jasna kultura korporacyjna i dobrze przemyślane środowisko biurowe to dwa kluczowe składniki wyróżniające się w coraz trudniejszej rywalizacji o odpowiednie talenty.
- Młodzi ludzie szukają dziś zarówno miejsca pracy, jak i konkretnego stanowiska, mówi Elin Alkeby, konsultant ds. organizacji i przywództwa w Sustainable People.
Poprzez Sustainable People, Elin Alkeby współpracuje długoterminowo z firmami w celu stworzenia jasnej kultury, wyznaczenia celów i rozwoju przywództwa. Podkreśla znaczenie posiadania silnej kultury korporacyjnej i dobrego przywództwa w celu przyciągnięcia odpowiednich pracowników.
- Kultura jest ważną częścią employer brandingu. Możesz mieć wizerunek zewnętrzny poprzez marketing, ale potrzebujesz także wizerunku wewnętrznego. Kim jesteśmy i co reprezentujemy? Aby przyciągnąć odpowiednich ludzi i ich zatrzymać, musimy wiedzieć, kim jesteśmy, jakie mamy cele, nasze podstawowe wartości i jaki rodzaj przywództwa reprezentujemy. Mówiąc prościej, bycie w stanie odpowiedzieć na pytania: Kto lubi z nami pracować? Kogo chcemy przyciągnąć i co jest dla nich ważne?
Trzeba zainwestować zarówno czas, jak i pieniądze, aby to zrozumieć i rozwinąć. Aby zbudować atrakcyjną kulturę, potrzebne są strategie angażujące całą organizację, a pierwszym krokiem jest aktywna praca nad przywództwem, bezpieczeństwem psychologicznym w zespołach zarządzających i wspólną filozofią przywództwa. Cele muszą być ustalane wspólnie i ważne jest, aby wszyscy pracownicy czuli się zaangażowani i zmotywowani.
- Ważne jest, aby nie myśleć, że tylko dlatego, że GPS pokazuje, że dotarłeś, możesz się zrelaksować. Podróż jest częścią kultury. To ciągły wysiłek. Jednym z moich zadań jest wkraczanie i pomaganie, jeśli ktoś zboczy z kursu – mówi Elin.
Biuro odzwierciedla to, kim jesteś
Aspektem kultury korporacyjnej, którego nie należy lekceważyć, jest środowisko biurowe. Według raportu Castellum „The Future of Work 2024”, aż 81% pracowników uważa, że środowisko biurowe jest ważne, gdy szukają nowej pracy.
- To widać, słychać i czuć. W niektórych miejscach pracy, które odwiedzam, ludzie pracują w otwartych biurach ze słuchawkami na uszach. Inne są bardzo żywe. Mogą to być zapachy. Jak tu pachnie? Jakie kolory są używane? Jaki jest rodzaj harmonii? Czy podjęto wysiłki w zakresie aspektów wizualnych?
Czy można stać się bardziej atrakcyjnym pracodawcą, ulepszając biuro?
- Jak najbardziej. Po pierwsze, musisz poznać swoją grupę docelową. Kim oni są i co sprawia, że czują się komfortowo? - mówi Elin Alkeby.Jest to coś, czego pracodawcy są coraz bardziej świadomi, o czym świadczy zeszłoroczny raport firmy Coor. Aż 77 procent ankietowanych pracodawców stwierdziło, że w nadchodzących latach skupi się na rozwoju biura.
W tym obszarze istnieje wiele możliwości poprawy - dla pracodawców, którzy chcą wyróżnić się na tle konkurencji. Raport firmy Leesman pokazuje, że tylko 28 procent wszystkich osób pracujących w biurach na planie otwartym jest zadowolonych z warunków akustycznych.
Helena Thelander, sprzedawca projektowy w AJ Produkty, podkreśla, że jednym z kluczowych punktów w tworzeniu przyjemnego środowiska pracy jest wyeliminowanie uciążliwego hałasu i zakłóceń.
- Ważne jest, aby wziąć pod uwagę cały obraz i wprowadzić miękkie elementy. Wybierając odpowiednie pochłaniacze dźwięku, można zredukować uciążliwy hałas i stworzyć bardziej harmonijne środowisko pracy dla wszystkich. W naszym asortymencie produktów dźwiękochłonnych mamy szeroki wybór do sufitów, ścian i wokół stanowisk pracy - mówi.
O biurze można myśleć jak o arenie, na której rozwija się kultura firmy. Dlatego tak ważne jest stworzenie odpowiednich warunków. Istotne jest posiadanie wspólnych obszarów, w których pracownicy mogą nawiązywać kontakty towarzyskie. Wiele dobrych rozmów odbywa się przy ekspresie do kawy, a dobre biuro to miejsce, w którym ludzie mogą się spotykać i budować bezpieczne relacje, zauważa Helena Thelander.
- Miejsce pracy odgrywa istotną rolę w spójności społecznej. Zrelaksowane środowisko, w którym pracownicy mogą spotkać się na kawę lub nieformalne spotkanie, zapewnia komfort i pobudza kreatywność. Biuro to nie tylko miejsce pracy, ale także przestrzeń społeczna, w której można spotykać się z kolegami i budować relacje - mówi.